World Stories

Η παρεξηγημένη, αγαπημένη μου Φεζ

Φτιάχνοντας το πρόγραμμα για το ταξίδι μας στο Μαρόκο επέμενα να μη δούμε καθόλου τη Φεζ. Δεν είχα ακούσει τα καλυτέρα ούτε για την πόλη ούτε και για τους ανθρώπους της. Μα πόσο λάθος θα έκανα! Ευτυχώς επέμενε ο Ανδρέας και έτσι αφιερώσαμε μιάμιση μέρα. Άνετα θα καθόμουν άλλη μια, ίσως και δύο.

Άποψη της Μεδίνας από την πλατεία Rcif

Φτάσαμε απόγευμα, λίγο ταλαιπωρημένοι από μια ολοήμερη οδήγηση, μετά από διανυκτέρευση στην έρημο. Έξω από τη Μεδίνα, την παλιά πόλη, μας υποδέχθηκε ο Ahmet, ο γλυκύτατος διαχειριστής του καταλύματος μας, και μας οδήγησε στο riad Dar Gnaoua, αφού μας έδειξε τα σημάδια πως να το βρούμε μόνοι μας. Μα πόσο όμορφο μέρος, πόσο καλόγουστο, πόσο φιλικό και άνετο!

Τακτοποιηθήκαμε και βγήκαμε για φαγητό εκεί κοντά. Μας το πρότεινε ο Ahmet, δε θέλαμε να πάμε και πιο μακριά, η Μεδίνα της Φεζ είναι ένας πραγματικός λαβύρινθος! Δε χρειαζόταν όμως να ψάξουμε περισσότερο γιατί το εστιατόριο Darori είχε όλα όσα χρειαζόμασταν. Υπέροχη διακόσμηση, ένα παλάτι σε μικρογραφία, πολύ νόστιμο φαγητό και κρασί! Το τελευταίο δεν το βρίσκεις εύκολα στο Μαρόκο. Το εστιατόριο το διαχειρίζονται Γάλλοι γι’ αυτό και το αλκοόλ.

Το επόμενο πρωί μας είχαν ετοιμάσει το πρωινό στην ταράτσα. Η θέα απλά φανταστική! Τι και αν έκανε κρύο, 3oC, εμείς κουκουλωθήκαμε στις κουβέρτες που μας έδωσαν και είδαμε από τις πιο όμορφες ανατολές έβερ! Ήμουν ευτυχισμένη!

το τέλειο πρωινό
καλημερα Φεζ

Χαλαρά, φύγαμε για να ανακαλύψουμε την Φεζ. Φυσικά πήραμε οδηγίες και μπορώ να πω πως ήταν πολύ χρήσιμες. Λίγο παρακάτω σας παραθέτω τη βόλτα μας, ελπίζω να σας φανεί χρήσιμη.

Ενθουσιάστηκα από την παλιά πόλη! Μου θύμισε Δαμασκό και Σαναά. Είναι σα να βρίσκεσαι σε άλλη εποχή. Εργαστήρια ξύλου, μετάλλου, φωτιστικών μαζί με αγορά φαγητών, μπαχαρικών, παπουτσιών, δερματικών ειδών, παρέα με τα τουριστικά. Η Μεδίνα (παλιά πόλη εντός των τειχών) της Φεζ, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco από το 1981, είναι η μεγαλύτερη όλου του αραβικού κόσμου καθώς και η μεγαλύτερη περιοχή στον κόσμο χωρίς αυτοκίνητα. Εκτός από την ηλεκτρική ενέργεια και τα αποχετευτικό σύστημα λίγα πράγματα έχουν αλλάξει στην παλιά πόλη των 200.000 κατοίκων.

Δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράγματα στη Μεδίνα της Φεζ

Κάποια στιγμή φτάσαμε κοντά στα βυρσοδεψία ChouaraTannery. Θα το καταλάβεις όταν αρχίζουν οι μαγαζάτορες να σε ρωτούν αν θες να τα δεις από ψηλά. Σε βάζουν στην ταράτσα του μαγαζιού τους, σου δίνουν φύλλα μέντας να μυρίζεις και απλώς μένεις άφωνος με το σκηνικό.

ChouaraTannery

Φυσικά θα έχεις δει αυτό το σκηνικό σε φωτογραφίες. Εγώ πρώτη φορά το είδα στο εξώφυλλο του περιοδικού «Ταξιδεύοντας», με την αγαπημένη μου Μαγιά Τσόκλη. Μου είχε αρέσει τόσο πολύ που ήταν μέσα στη λίστα μου. Το να βλέπεις από ψηλά τα βυρσοδεψία είναι κάτι που σε εντυπωσιάζει, το να τα δεις από κοντά…είναι το κάτι άλλο!

Στο μεγάλο βυρσοδεψείο Chouara

Ζήτησα αν μπορώ να μπω μέσα στο χώρο και ο μαγαζάτορας μου είπε οκ. Ο Ανδρέας δεν ήθελε να πάω μόνη μου και ήρθε παρέα. Φυσικά θα πληρώσεις, στο Μαρόκο πληρώνεις και παζαρεύεις για τα πάντα. Μας έκανε μεγάλη βόλτα και με βοηθούσε καθώς περνούσαμε ανάμεσα από τις γούρνες. Να πω πως δεν μου ήταν και πολύ εύκολο αυτό, μια μικρή ακροφοβία την έχω, αλλά ήταν τόσος ο ενθουσιασμός που δεν το πολυσκεφτόμουν. Κάτσαμε πολύ ώρα δίπλα στους εργάτες και μετα μας πήγε σε ένα ταρατσάκι. Από το μεγάλο μου ενθουσιασμό με έπιασε πονοκέφαλος, χαχα. Φωτογράφιζα ασταμάτητα, χαμογελούσα, φωτογράφιζα, έλεγα shukraan-ευχαριστώ, ξαναφωτογράφιζα.

η ευτυχισμένη τραβελιάρα ψυχή

Κάτσαμε για ένα τσαγάκι ζεστό, γιατί μπορεί να κυκλοφορούσα με ένα φόρεμα αλλά ζέστη δεν το έλεγες. Ένα όμορφο ξέφωτο είναι στη γνωστή κρήνη Fontaine Nejjarine, πίνεις το τσάι σου και κανείς χάζι τους μαγαζάτορες να γεμίζουν μπουκάλια νερό. Η παλιά πόλη της Φεζ έχει 60 κρήνες, άλλες διατηρημένες και όμορφες, με υπέροχα πλακάκια, ενώ άλλες παραμελημένες. Χρονολογούνται από τον 12ο αιώνα!

FontaineNejjarine

Συνεχίσαμε τη βόλτα μας και στην επόμενη στροφή μας την «έπεσαν» να δούμε και το μικρότερο βυρσοδεψείο TannerySidiMoussa, εγώ είχα χορτάσει εικόνες αλλά τελικά είπαμε να ανέβουμε σε μια ταράτσα και να το δούμε. Πραγματικά αξίζει τον κόπο. Είναι αρκετά μεγάλο και δεν είχε καθόλου τουρίστες στα μπαλκόνια.

το μικρό βυρσοδεψείο TannerySidiMoussa

Κάποια στιγμή το απογευματάκι και αφού είχαμε πάρει στο χέρι έναν κεφτέ, μια πίτα και ένα γλυκό καταλήξαμε στην κεντρική πύλη BabBoujdoud. Είχαμε κουραστεί, θέλαμε να πάμε και στο σταθμό του τρένου να βγάλουμε εισιτήρια για την επομένη και έτσι πήραμε ένα ταξί 20Dr/2€ και μας πήγε στο τρένο και μετά στην πλατεία Rcif που ήταν το σπιτάκι μας.

Η μεγάλη πύλη BabBoujdoud

Το βραδάκι θέλαμε να γιορτάσουμε την επέτειο μας σε ένα όμορφο εστιατόριο που να σερβίρει κρασί. Πρέπει να κάνεις την έρευνα σου γιατί όπως είπα και πριν δεν υπάρχει στα περισσότερα εστιατόρια. Σε κάποιο όμως μας είπαν ότι θα μπορούσαμε να φέρουμε το ποτό μας. Δεν το γνωρίζαμε αλλά είναι μια καλή εναλλακτική. Καταλήξαμε στο Antaliz και έτσι έκλεισε όμορφα μια πολύ ξεχωριστή μέρα. Η επέτειος του 2020 θα μας μείνει αξέχαστη.

Μη ξεχνάς να κοιτάς ψηλά
υπέροχη αρχιτεκτονική

Χρήσιμες Πληροφορίες

Μην ακούς κανέναν, ούτε εμένα, πήγαινε και δες μόνος σου

-δε θα χρειαστείς γυαλιά και μπουφάν, τα σοκάκια είναι τόσο στενά, χωρίς ήλιο αλλά και χωρίς ιδιαίτερο κρύο (αρχές Ιανουαρίου). Ένα ζεστό μαντήλι-πασμίνα για τα κορίτσια και ένα λεπτό μπουφάν για τα αγόρια είναι ότι πρέπει.

-δε θα χρειαστείς οδηγό. Πολλοί μας είπαν ότι χωρίς οδηγό θα χαθούμε…Όμως αν έχεις ένα χάρτη της παλιάς πόλης (δίνουν στα ξενοδοχεία και μπορείς να βρεις στο ίντερνετ medinafezmap), τις οδηγίες μου και το χαμόγελο σου όλα θα πάνε καλά. Όλοι οι μαγαζάτορες θα σε βοηθήσουν αν χαθείς.

-ααα και μη βασιστείς και πολύ στο google map, είναι τόσο στενά τα σοκάκια που μάλλον θα τα «παίξει». Κατέβασε την εφαρμογή “Maps.me”

-ξεκινά τη βόλτα σου από το ανατολικό κομμάτι, από την πλατεία Rcif, δες τα βυρσοδεψεία το πρωί, εμείς πήγαμε κατά τις 11.30, και κατευθύνσου προς τη πύλη Bab Boujloud. Δε θα συναντήσεις πολλούς τουρίστες εκείνη την ώρα και θα δεις την αυθεντική αγορά των ντόπιων το πρωί.

-πλήρωσε και μπες στα βυρσοδεψεία, αξίζει αυτή η εμπειρία! Η τιμή που μας είπε ένας μαγαζάτορας ήταν 40Dr/2άτομα, εμάς μας ζήτησαν 200Dr και τελικά δώσαμε 100Dr/10€, αλλά μας πήγε πολύ ώρα βόλτα μες στους εργάτες και μας τράβηξε και φωτογραφίες. Άξιζε! Η μυρωδιά δε, είναι λιγότερη μέσα στο βυρσοδεψείο, μη με ρωτήσετε πως γίνεται. Μάλλον δεν έδινα σημασία από τον ενθουσιασμό μου!

-δοκίμασε τοπικές νοστιμιές στην αγορά (πίτα 10Dr/1€, κεφτές 10Dr/1€, γλυκό 5Dr/0.50€)

Κάτι για τη λιγούρα

-χαμογέλα στους ντόπιους και θα λάβεις ένα χαμόγελο. Όταν έχεις καλή διάθεση και ανοιχτή καρδιά…δε μπορεί να μην πάνε όλα καλά.

Το χαμόγελο είναι η διεθνής γλώσσα

-στη Φες δε θα δεις τρελές τιμές, δε θα ξεκινήσουν από τη πενταπλάσια τιμή και δε θα σε ζαλίσει κανένας να αγοράσεις.

-είναι ευγενέστατοι, εξυπηρετικοί και φιλικοί

-μην ακολουθήσεις πιτσιρικάδες στο δρόμο το βράδυ, δε ξέρεις που θα σε οδηγήσουν

-πολλά εστιατόρια μέσα στη Μεδίνα σου προτείνουν να σε συνοδεύσουν στο ξενοδοχείο σου!

-κοντά στην πλατεία Rcif βρήκαμε τρία εστιατόρια που προσφέρουν αλκοόλ. Το Antaliz (280Dr/28€ το πιο φθηνό μπουκάλι κρασί! Έ είχαμε επέτειο είπαμε, 150Dr/15 & 170Dr/17€ τα κυρίως πιάτα), το Fez Maya (δεν πήγαμε) και το Darori (100Dr/10€ pastilla, 120Dr/12€ tajiine, 45Dr/4.5€ ποτήρι κρασί)

Pastilla πίτα με περιστέρια, παραδοσιακό πιάτο του Μαρόκου (εμείς βρήκαμε μόνο με κοτόπουλο)

-το riad που μείναμε είναι το DarGnaoua (52€/δίκλινο με πρωινό) και σε παρακαλώ να το δεις. Αν κλείσεις εκεί, να ζητήσεις να μείνεις στο δωμάτιο που είναι στην ταράτσα, στο συστήνω. (δεν είναι διαφήμιση, ούτε πληρώθηκα, απλά μας περιποιήθηκαν και άξιζαν με το παραπάνω αυτά που δώσαμε)

-ταξί από την πλατεία Rcif για το σταθμό των τρένων 20Dr/2€

-τρένο Φες-Μαρακές 195Dr/19.5€/άτομο 6,5ώρες

Riad DarGnaoua

Οδηγίες για μια ωραία βόλτα στη Μεδίνα της Φεζ

Ξεκινήσαμε από την πλατεία Rcif, περάσαμε την πύλη και μπήκαμε δεξιά στο σουκ των φαγητών , διασχισαμε το ποταμι και κάναμε δεξιά, περάσαμε το ωραίο πλατεάκι PlaceSffarine, και συνεχίσαμε με κατεύθυνση το μεγάλο βυρσοδεψιο ChouaraTannery (εκεί ρωτάς αν θες, όλοι θα σου πουν) από τα βυρσοδεψεία φεύγεις όλο δεξιά με κατεύθυνση το Medersa el Attarine και περνώντας έξω από το παλάτι συνεχίσαμε στο souk με τα παπούτσια και το HennaSouk και βγήκαμε στην πλατεία Nejjarine (στάση για τσάι) εκεί δίπλα είναι και ένα μικρότερο βυρσοδεψείο το TannerySidiMoussa. Αν θες μπαίνεις να το δεις. Βγαίνεις πίσω στον κεντρικό δρόμο, στο σημείο εκείνο ονομάζεται Attarine και καταλήγει στην Tala A’ Kbira τον έναν από τους κεντρικούς δρόμους της Fez, που τελειώνει στην πύλη Bab Boujloud. Εάν κρατάνε τα πόδια σου παίρνεις την Tala A’ Sghira τον άλλο κεντρικό δρόμο της Fez που σε βγάζει πάλι στην πλατεία Nejjarine. Αν όχι παίρνεις ταξί και επιστρέφεις.

Με Αγάπη

Ευχαριστώ για την παρέα! Σου άρεσε το ταξίδι που σε πήγα;

Για περισσότερες ιστορίες, τιπς και φωτογραφίες, έλα στην παρέα μου στο insta >>  @mazarou.wanders

Μαρία Μαζαρού

>>Δες περισσότερα ταξίδια μου εδώ

© 2020 – 2024, Maria Mazarou. All rights reserved.

Travel Editor at 11

Γεια σου, είμαι η Μαρία Μαζαρού.

#Travelstories #Islander #Summerlover

Γεια σου, είμαι η Μαρία Μαζαρού. Ζω από πάντα στην Αθήνα και τα τελευταία χρόνια περνάω αρκετό χρόνο στο σπίτι μας στην Τζια. Ήταν το 2019 όταν μου έγινε η πρόταση να μπω στο Travel Vibe και παρόλο που μέχρι τότε πίστευα ότι δεν μπορούσα να γράψω καλά, δε δίστασα ούτε στιγμή Η χαρά μου πλέον είναι τεράστια που είμαι μέλος αυτής της ταξιδιωτικής κοινότητας. Μου αρέσει να ταξιδεύω σε μέρη λιγάκι πιο ιδιαίτερα και ήσυχα, όσο γίνεται με λιγότερο τουρισμό. Όσο πιο μακριά και απομονωμένα, τόσο πιο πολύ με εξιτάρει! Η πιο συχνή ερώτηση προς έναν ταξιδιώτη είναι, ποιο είναι το αγαπημένο σου ταξίδι. Δυστυχώς, δεν μπορώ να απαντήσω εύκολα σε αυτή την ερώτηση. Αν πρέπει να πω μία θα πω Μεξικό, πρώτον για την ομορφιά της και δεύτερον για την αγάπη που της έχω. Δεν μπορώ όμως να προσπεράσω  την εμπειρία μου βλέποντας τη μεγάλη μετανάστευση ζώων στο Μασάι Μάρα της Κένυα, συμμετέχοντας σε κηδεία στην Τάνα Τοράτζα της Ινδονησίας, την τριήμερη κατάβαση του ποταμού Τσιριμπίνια στη Μαδαγασκάρη ή τη δεκαήμερη κατασκήνωση στο εξωπραγματικά όμορφο νησί της Σοκότρα. Δεν έχω κάνει πάρα πολλά ταξίδια σε απόλυτο αριθμό, είμαι όμως πολύ περήφανη και τυχερή για τα μέρη που έχω δει! Στο Travel Vibe θα βρεις άρθρα μου για ελληνικούς προορισμούς και νησιά όπως τα Ψαρά, Παλαιό Τρίκερι και τη Τζια, για κοντινούς προορισμούς όπως την Μπολόνια, τη Φεζ του Μαρόκου και τη Σαναά της Υεμένης, αλλά και πιο μακρινούς όπως για τα νησιά Γκαλαπάγκος, το Μεξικό, την Κόστα Ρίκα, το Ομετέπε της Νικαράγουα και την Κολομβία. Αυτό όμως που πραγματικά μου αρέσει να γράφω είναι ταξιδιωτικές ιστορίες….Πως πέρασα 3 μέρες μέσα σε μια πιρόγα στη Μαδαγασκάρη, πως ήταν η εμπειρία μου ζώντας 10 μέρες παρέα μόνο με τους 2 οδηγούς στη Σοκότρα της Υεμένης, πως είναι να έρχεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με την από καιρό νεκρή μητέρα ενός ανθρώπου στο σαλόνι του σπιτιού του. Στα άρθρα μου δεν επικεντρώνομαι τόσο στα ιστορικά στοιχεία του κάθε μέρους. Αυτά υπάρχουν σε χιλιάδες αράδες στο διαδίκτυο. Στόχος μου είναι να σε βοηθήσω να οργανώσεις το δικό σου ταξίδι δίνοντας σου πληροφορίες και τιπς, να σε ταξιδέψω και γιατί όχι να σε εμπνεύσω για τον επόμενο σου προορισμό! #Travelstories #Islander #Summerlover

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.